Pasang Fail .apk Terus Ke Telefon Korang Melalui Komputer

Sabtu, 10 November 2012

Semalam masa aku lepak-lepak dekat Xda-developers Forum aku ternampak satu thread ni. Ianya adalah thread berkaitan satu aplikasi untuk komputer [windows] dimana kita boleh memasang[install] aplikasi .apk ke telefon/tablet Android terus dari pc. Aplikasi ini di tulis oleh saudara Quanghut123 dari Xda-developers. Aku sudah cuba sendiri dan konsep penggunaannya amat mudah. Ianya sesuai digunakan oleh individu yang selalu Wipe Data untuk install custom rom dan malas nak install satu per satu dari Play Store. Penjual telefon pun sesuai guna bagi install game untuk pelanggan. Rasanya laa..

Ok korang hanya perlu ada .net framework dalam pc/komputer korang. Kalau belum ada, dapatkan di sini dan install dalam pc/komputer korang.

Kemudian dapatkan keluaran terakhir[final release] Apk Installer dekat sini.
Unzipkan dan sedia untuk diguna.



Cara penggunaan:

  • Hidupkan telefon Android korang dan sambungkan dengan kable USB. sebelum itu pastikan korang dah tanda di penyahpepijatan USB[Usb Debugging] dan sumber tidak diketahui [unknown source]. 
  • Untuk ke Penyahpepijatan USB dan sumber tidak diketahui, korang perlu ke:
          -tetapan>aplikasi>penyahpepijatan USB
          -tetapan>aplikasi>pembangunan>sumber tidak diketahui

  • Jalankan aplikasi ini
  • Tarik aplikasi yang korang nak install dan drop dalam kotak di Apk Installer dan tunggu hingga selesai.
Disana terdapat dua pilihan. Internal Memory[memori dalaman] dan Reinstall[instalasi semula]. Secara default aplikasi akan dipasang ke memori luaran[ex-sd]. Korang boleh tanda di Internal Memory kalau nak install di memory dalaman.


Sumber


Share this article :

0 ulasan:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

 
Copyright 2012-2013 Soal Jawab Android Malaysia