[Tutorial] Cara Root Samsung Galaxy S Plus I9001

Khamis, 8 November 2012

Atas permintaan seorang sahabat yang mahukan tutorial tentang Samsung Galaxy S Plus kesayangan beliau, kat sini aku nak tunjuk cara Root untuk telefon tersebut. Bagi yang belum tau apa itu Root, kelebihan dan kekurangannya, boleh lihat di Sini.

Macam biasa, Root akan membatalkan waranti yang Samsung bagi untuk korang. Jadi pastikan korang fikir semasaknya sebelum Root. Segala akibat dari penyalahgunaan tutorial ini adalah tanggungjawab sendiri. Tapi jangan risau sebab korang boleh flash original firmware semula untuk buat waranti.

Mula-mula korang perlu muat turun fail ini dulu.

Lepas muat turun, letakkan fail yang korang muat turun tu ke internal memory korang. Letak luar ja, tak perlu letak dalam mana-mana folder.



Matikan Galaxy S Plus korang.

Tunggu 30saat dan kemudian masuk ke recovery mode. Untuk ke recovery mode, korang tekan volume+ dan on/off serentak. Selepas perkataan SAMSUNG muncul, lepaskan kedua-dua butang. Kemudian serentak korang nampak android keluar dari kotak, tekan butang Menu.

Contoh seperti di bawah.


Macam biasa gunakan kekunci volume untuk navigasi keatas dan kebawah, butang home untuk ok.
Ok sekarang korang turun ke Apply Update From Sd Card, tkan home button untuk submit. Pilih Root-i9001-Signed.zip.

Akan ambil masa 2 saat dan tadaaaa, Galaxy S Plus kesayangan anda dah di root.

Sekarang korang tekan Reboot System Now dan Galaxy S Plus korang akan reboot. Korang periksa la kat menu korang dan korang akan nampak lambang superuser kat situ. Sekang ni korang la admin telefon korang. So buat la apa yang korang nak buat. Jangan sampai lingkup sudah.

Semoga berjaya..
Share this article :

0 ulasan:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

 
Copyright 2012-2013 Soal Jawab Android Malaysia