[Tutorial] How To Hard Reset Allwinner A13 Tablet

Ahad, 9 Disember 2012

Allwinner Tablet adalah tablet bajet dari China yang banyak di jual di seluruh dunia. Kebanyakan darinya telah dijenamakan semula ke pelbagai jenama mengikut negara. Walaupun ianya banyak di jual di seluruh dunia, tetapi sokongan mengenai Firmware rasmi amat susah untuk didapati. Terdapat juga sesetengah model seperti Allwinner A10 tidak didatangkan dengan Recovey Mod. Hal ini menyukarkan proses untuk set semula Tablet jika berlakunya perkara seperti kata laluan disekat akibat terlalu banyak memasukkan kata laluan yang tidak sah.

Berita baik untuk pengguna Allwinner A15 Tablet kerana ianya didatangkan bersama Recovery Mod. Di bawah adalah cara bagaimana untuk masuk ke Recovery mod.




Langkah 1: Matikan tablet anda


 Langkah 2: Tekan butang Vol+ dan butang Power serentak. Selepas logo android dalam kotak kecil muncul, lepaskan butang Power tetapi masih menekan butang Vol+.


Langkah 4: Setelah logo Android seperti diatas muncul, tekan butang Vol- beberapa kali.


Hasilnya, sekarang anda berada di Recovery mode. Butang Vol+ dan Vol- digunakan untuk keatas dan kebawah. Manakala butang Power sebagai Enter.
Turun ke bawah hingga ke Wipe data/Factory Reset dan tekan butang Power. Kemudian pilih Yes. Setelah itu, tekan Reboot System Now dan siap.


Share this article :

36 ulasan:

  1. Balasan
    1. Sy punya vomoz kena msukkn cas dlu bru boleh on skrin,tp stuck di logo..sy xboleh lakukan seperti cara yg en.lakukan..

      Padam
    2. Sy punya vomoz kena msukkn cas dlu bru boleh on skrin,tp stuck di logo..sy xboleh lakukan seperti cara yg en.lakukan..

      Padam
  2. tak jadi r... die stuck kat fgambar android ngan triangle tu...saya tekan button vol- beberapa kali pun tak jadi pape...nak wat cam ne r??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Model apa bro? Cuba tekan volume+ plak.. model ni da banyak klon..

      Padam
  3. saya punya pun tak jadi jugek, stuck kat android ngan triangle tu.. model Q8-V0709 black

    BalasPadam
    Balasan
    1. kami da dapat cara baru untuk hard reset tab allwinner.. tp belum sempat update.. In sya allah malam japg kami update..

      Padam
  4. ok zainal, x sabar nak try.. makasih ya? 1 lagi, minta bagi link totorial utk flash firmware A13 ni, dah try byk cara pun xdapat jgk.. pening jgk dibuatnye.. tq zainal :)

    BalasPadam
  5. I have the same problem with my android. I've done step 1, 2, 3, after nothing. Please help.

    BalasPadam
    Balasan
    1. please check out our new post here. http://www.soaljawabandroid.my/2013/02/tutorial-how-to-hard-reset-china-tablet.html

      Padam
    2. salam.. sebelum nie saya pun ada masalah untuk ker sytem boot menu. tapi sekarang saya dah dapat settle masalah tu dengan download uberizer seperti yng disarankan en zainal. lepas download boleh mana mana yang patut kat menu tu. anyway blog en zainal nie bagus dan banyak membantu, good job

      Padam
    3. Salam kembali ujangNS. trima kasih atas maklumbalas yang positif dan kami akan terus berkongsi ilmu disini.

      Padam
  6. kepada yang belum berjaya reset tablet korang, tengok post terbaru kami kat sini http://www.soaljawabandroid.my/2013/02/tutorial-how-to-hard-reset-china-tablet.html

    BalasPadam
  7. Saya dh cuba guna cara ni, tapi still xpat reset jgak..
    dia kua gmbar android dalam kotak, pastu terus on cam biase...tapi still kat "too many pattern attempts"

    please help...

    model: 7' Allwinner Netpad A13 s - Q88 ANDROID 4.03 TABLET PC

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf.. Bg model q88 satu2nya cara untuk reset adalah dengan reflash software.. Tp model ni ada banyak sangat klon dengan pelbagai jenis lcd driver dan camera driver yang berbeza.. Jd, kna cuba cari firmware dia yang tepat dan flash guna livesuite..

      Padam
  8. Ada tak cara hard reset untuk stealth 2...

    BalasPadam
  9. dah try la bro, tp knpe tak keluar ape2 ar? sy pnye allwinner a13

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba yang ni lak bro..http://www.soaljawabandroid.my/2013/02/tutorial-how-to-hard-reset-china-tablet.html

      Padam
  10. Macam mana nak install kembali firmware 4.0.4 pada tablet allwinner a13(tablet china)..ada xlink firmware..sangt memerlukan..trima kasih

    BalasPadam
  11. macam mana nak upgrade version android baru jelly bean tablet A13?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kami belum dapat lg firware update untuk tablet ni.. Kalau dah dapat, kami akan update dekat sini dan post di facebook page.. Like page kami untuk perkembangan selanjutnya.. :) terima kasih

      Padam
  12. salam tuan saya punya model F8G . saya terbuang basic program dalam tablet ni... saya dah buat hard reset.. masalahnya program yang saya telah buang , terus ilang... cemana yer saya nk download software dia kembali...

    BalasPadam
  13. salam..saya ada model F8G juga..masalah tak boleh buka..loading sampai logo android mula sahaja..terus sangkut..ade siapa boleh bantu???

    BalasPadam
  14. salam bro,, xleh masuk pon kat recovery mode. model a13

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam kembali, xsemua model boleh.. nak lebih mudah, guna uberizer.. tengok post kami disini http://www.soaljawabandroid.my/2013/05/uberizer-tool-hebat-dengan-pelbagai.html

      Padam
  15. slm'alaikum., kawan,. punya stock rom tablet nine t7700?? Punyaku bootloop ni,..
    trimakasih,..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam sahabat.. Belum ada stock rom model 2..

      Padam
  16. Tak boleh. dah tekan volume+ dgn power button serentak tapi logo android dalam kotak kecil tu tak muncul jugak. sampai sakit tangan masih tak keluar logo tu. model A13. problem die bila onn stuck kat tulisan android

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sila rujuk sini http://www.soaljawabandroid.my/2013/06/tips-selesaikan-masalah-tablet.html?m=1

      Padam
  17. salam admin.. ada sesiapa boleh repair board A13 x? saya punya jatuh haritu, so screen pecah, lepas tuka screen kat lowyat, tab xboleh on, yang sakit hati nye guys yg tukarkan screen and at the same time rosakkan board tu berhenti sehari selepas saya datang untuk claim. mcm sial betol.

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam kembali, boleh ja claim atas nama kedai 2.. sebab masa repair 2 pekerja 2 masih bekerja disana. jadi,ianya masih tanggungjawab kedai.

      Padam
  18. salam admin.. nak tanya kenapa bila charge tablet bateri tak dapat detect sedangkan menunjukkn tengah charge??adakah masalah bateri..bagaimna penyelesaianny..

    BalasPadam
  19. assalamualaikum,macamana nk masuk recovery mode utk model A13 Q88?

    BalasPadam

 
Copyright 2012-2013 Soal Jawab Android Malaysia